jakob
    hi i hope you wont mind me writing in English i feel i can explain myself better in English,am in a dilemma and would very much appreciate your help.i go to IB 1st year and recently switched courses from maths Sl to studies and so would like to attain matte 4 and matte 5 in gymnasium courses since they would be pre-requisites for my goal at university.That said i would like your help in finding a way to take these courses over the summer or at-least one of them.
    thanks in advance
    • : While you're at it you may want to take a grammar course.
    • Milla : Jag hoppas det är OK om jag skriver mitt svar på svenska? Läs nedan. :)
    • : Jag letar också efter kurser att läsa under sommarlovet för en gymnasieelev, men hittar ej något, tyvärr!!! :(

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hi Jakob!

    Unfortunately, we do not have any information about summer-courses for high-school (svenska: gymnasiet) students.
    What answer have you got at your school (teachers, headmaster) when you asked about summer-courses?

    Best regards
    ANNA
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Jag kan tyvärr inte heller komma med hänvisning till någon sommarkurs i matte (eller i något annat ämne) för gymnasieelever. Men jag vill rekommendera att du kikar in på http://www.fragasyv.se/dokument#Studera_mera vår länksamling - till sidor som erbjuder möjlighet till självstudier i lite olika ämnen och ganska mycket matte - bl a både matteboken och matteguiden samt en serie youtube filmer som förklarar olika delar inom mattekurserna.

    Om du hittar möjlighet att läsa under sommaren (på ett "organiserat sätt", dvs en riktig kurs) är vi tacksamma om du meddelar oss så att vi kan tipsa andra elever också. Det finns många elever som frågar efter sommarkurser i olika ämnen men det som finns (som vi känner till i alla fall) är "sommarskola" som kommuner anordnar för grundskoleelever - oftast enbart innan åk9 (mellan åk8 och 9). Det finns inte i alla kommuner och det är enbart för grundskoleelever och begränsat till svenska, engelska & matte. Några andra organiserade studier för ungdomar som annars går i grund- eller gymnasieskola, känner vi inte till, tyvärr. Jag beklagar att vi inte kan ge dig det svar som du vill ha. Vi letar efter sommarkurser för gymnasieelever och återkommer till dig i fall vi hittar ngt. som vi tror kan vara intressant för dig.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare