SYV

    Man brukar ju säga minst C i grundskolematte för att hänga med i matten inom NA på gymnasiet? Jag läste dessutom "Många kurser inom NA bygger dessutom på matematik" så det handlar alltså inte bara om matten i sig? Är det samma sak för matten inom TE? På TE inriktning teknik läser man ju lika mkt matte (och samma spår) som på NA inriktning natur. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    det spelar ingen roll på vilket program man läser t.ex Matematik 4, eller 3c, eller 2c eller 1c - det är ju samma kurs, oavsett om man läser den på NA eller på TE. Att man säger att även andra NO-ämnen bygger på matematik, är sant. Framförallt är det Fysik som bygger ganska mycket på matematik, men även kemi och biologi.
    Det finns inga formella krav för att på grundskolan ha högre betyg i matematik än E för att kunna bli antagen till NA eller TE, vilket är många gånger till nackdel för eleverna. De flesta som hoppar av NA eller TE gör det på grund av att de inte hänger med i matten i första hand och i fysiken i andra hand. Att man har C, B eller t o m A från grundskolan i både matte, fysik, kemi och biologi är inte heller ngn garanti på att hänga med på gymnasiet. Och det kan å andra sidan finnas elever som hade endast E på grundskolan men klarar ändå av få godkända betyg i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet, även på de tuffaste (vad gäller naturvetenskapliga ämnen) programmen: TE och NA.
    Om man lyckas eller inte lyckas med kurserna på gymnasiet beror på flera faktorer: vilka förkunskaper man har är en viktig faktor, men det finns även andra viktiga faktorer som motivation och hur mycket tid man lägger på sina studier. Det kan också vara så att man under sista terminen i nian och sedan under sommaren ägnar sig åt att ta fram sin personliga studieteknik som passar en som bäst - olika personer har olika "inlärningsstilar" kan man säga och det gäller att ta fram sin egen studieteknik som passar som bäst. Vi har samlat våra bästa tips om studieteknik på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik