Kimia
    Vad bör man ha läst?,för att kunna räkna Matte2B,som leder till Matte3.Bör man då ha läst Matte1a/1b?.För att jag ska få godkänd betyg i Matte, på yrkesintroduktion i höst.Och då undrar jag om jag ska börja med matte 1A eller 1B?,när jag har fått godkänt i matte.Hinner jag räkna båda under yrkesintroduktionen?,eller ska jag läsa Ma1A under yrkesintroduktionen efter att jag har fått godkänt betyg?,och läsa matte 1B&2B i åk 2.Jag vill räkna B-spår i matte för att bli behörig till ett naturvetenskapligt basår och därefter till läkarlinjen.Undrar bara om jag inte behöver läsa Ma1C för att kunna räkna matte 2B?.Räcker det bara med Matte1A&B?,för att kunna läsa matte2B.Och därefter bli behörig att läsa Ma3c&4 på ett naturvetenskapligt basår som leder till läkarlinjen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    har du godkänt betyg i Matte från vårterminen i å k 9?
    Om inte, så läser du grundskolematematik på Yrkesintroduktion eller på Praparandutbildningen.

    Det är först när man är inne på ett Nationellt program, som till exempel VO eller NA, som man läser Matte 1a, 1 b eller 1c.

    Behörighet till att läsa Matte 3 är både Matte 2b och Matte 2c /det vill säga vilken som helst kurs, men inte 2a/.
    A-spår i Matte finns bara i steg 1 och 2.
    B & C spår i Matte går högst upp - till Matte 4 och vidare till Special Matematik /som finns i flera olika varianter/.
    Det räcker, alltså att läsa B spår i Matte /medelsvårt variant/ för att kunna läsa Matte 3.

    Jag vill även påpeka att ett Naturvetenskapligt basår leder inte per automatik till Läkarprogrammet på Universitetet. Man får inte platsgaranti. Man måste konkurrera om en utbildningsplats & konkurrensen är mycket tuff. Det förekommer även utlottning av platserna bland dem som har allra högsta betyg i alla gymnasieämnen samt högst antal Meritpoäng.
    Det är bra att ha i åtanke att alla som vill gå utbildning till läkare i Sverige, kan inte uppnå sin dröm. Det är fördelaktigt att ha en back-up plan i fall det inte skulle gå att komma in på Läkarprogrammet.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare