Kimia
    Frågan ovan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Mattekurser och Meritpoäng är en ganska komplicerad fråga.

    Vi tar ett exemepel:
    Behörighet till Läkare är Matte 4.
    Då är det HÖGRE kurser - det vill säga Matte 5 och Matte Specialisering dom ger Meritpoäng.

    Det är; alltså, inte vilket gymnasieprogram man går - utan
    VAD BEHÖRIGHET ÄR TILL DEN UTBILDNINGEN SOM MAN VILL SÖKA PÅ HÖGSKOLA - som svarar på frågan "vilka Mattekurser som ger meritpoäng"?

    EFTERSOM I VO ingår bara Matte 1a som en obligatorisk kurs och alla högre kurser måste läggas till - så tror inte jag det är över huvudet taget möjligt att få läsa Matte 5 på VO. Tiden räcker inte till. Skolan kan säga NEJ till utökade kurser. Du måste hinna läsa in Yrkeskurserna - för att kunna ta ut Gymnasieexamen.
    Så jag törs svara så här: om du läser på VO och vill bli behörig till Läkare - så är det EXTREMT SVÅRT att uppnå och att få Meritpoäng inom Matte just med det upplägget är inte möjligt.

    Mvh
    Anna SYV