Malin
    Hej,
    Jag vill bli MATTElärare på högstadiet/gymnasium och tänker gå på lärarhögskolan. Räcker det med att gå på samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet eller måste man gå naturvetenskaplig linje för att få behörighet till mattelärarlinjen på högskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Merve,
    om du vill bli behörig att söka lärarutbildning efter gymnasiet och bli behörig att undervisa i Matematik på gymnasiet, är det Matematik 4 som du måste få minst E-betyg i under din gymnasietid.

    Matematik 4 ingår som obligatorisk kurs i en inriktning på Teknikprogrammet /Teknikvetenskap/ och en inriktning på Naturvetenskapligt program /Naturvetenskap/.

    På SA är Matematik 1b och 2 b - obligatoriska kurser.
    Matematik 3b och 4 kan du lägga till (både inom Programfördjupningen och inom Individuellt val) och på så sätt bli behörig.

    På NA och Teknik /samt på EK, inriktning Ekonomi/ - ingår Matematik 1b, 2b och 3 b som obligatoriska kurser och du skulle behöva lägga till Matematik 4.

    På Humanistiska & Estetiska programmet ingår det bara Matte 1b som en obligatorisk kurs, men det är möjligt att lägga till Matte 2b, 3b och 4. Detta behöver man fråga på förhand om - på den skolan man vill söka till men det går i allra de flesta fall att ordna.

    Så, svar på din fråga är att det är möjligt att gå vilket som helst högskoleförberedande program och bli behörig att söka utbildning till gymnasielärare i Matematik.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare