Ella

    Hej! Jag har några frågor inför det individuella valet. Jag har redan bestämt mig för att välja Engelska 7 då det ger mig 1 meritpoäng och då har jag redan det maximala meritvärdet (har redan moderna språk steg 3 & 4). Däremot så är jag förvirrad över om jag ska välja mattematik 3b eller naturkunskap 2. I början tänkte jag ta naturkunskap 2 för då får jag behörighet till sjuksköterskeprogrammet m.m. men idag så insåg jag att man behöver mattematik C alternativt mattematik 3b/3c för att söka ett naturvetenskapligt basår. Jag vet inte vad jag vill utbilda mig till, men jag har alltid tänkt att det är skönt att veta att man alltid kan göra ett naturvetenskapligt basår. Men nu är jag jätteosäker eftersom jag tänkte välja naturkunskap 2. Det är inte så att jag inte skulle klara av mattematik 3b, men tror jag hade fått bättre betyg i naturkunskap 2 (men vad vet jag). Och så är det skönt med den behörigheten naturkunskap 2 ger...

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ella,
    olika lärosäten kan - till naturvet.basår - kan kräva matte 3 eller matte 2. Så, på många orter räcker det med godkänt betyg i matte 2 till nat.vet.basår på högskolenivå.
    Du kan också fråga om rektorn på din skola skulle bevilja dig läsa båda matte 3b Och nk2, utökat program.

    Liselotte