Ddaedy
    Hej jag skriver till er eftersom jag har en fråga. Jag gick ut med A och B i nästan alla ämnen, några C och matte D. Jag tror att jag enkelt kan höja upp det mesta till A förutom matten där jag är rädd för att få ett E om jag har tur. Men nu kommer frågan, jag vill plugga juridik efter gymnasiet(jag går "samsam") men det är för höga poäng och jag är 100% säker på att jag är körd med matten, så varför ska jag då kämpa för A i alla ämnen förutom matte när matten ändå förstör allting då kan jag väl lika gärna få E i allt och skita i all stress osv? Förstår inte logiken (men såklart är det ingen annans än mitt fel att jag suger på matte)...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Du skriver att det är "såklart ingen annans än mitt fel att jag suger på matte"... men det kan finnas olika orsaker till varför du har svårt för matte. Om du t.ex. har dyskalkyli så är det medfött och kan inte vara ditt fel.
    Jag råder dig prata med matteläraren och fråga om du kan få en dyskalkyli-utredning av en speciallärare.

    För övrigt, så är det bra att kämpa för så höga betyg du kan i alla ämnen.
    E-betyg räcker för att bli behörig men högre betyg är bättre för att du har då större chans att komma in på en önskad eftergymnasial utbildning.

    Du läser "samsam" och där är det Matte 1b och 2b som är obligatoriska kurser.
    Om du efter gymnasiet söker en högskoleutbildning utan särskilda krav på matte, då kommer du att få 0.5 meritpoäng för Matte 2 (och E betyg i den kursen räcker för att få merit).

    Högskoleprovet ger dig en extra chans att komma in på en attraktiv högskoleutbildning där konkurrensen är tuff.

    Godkänt betyg i Matte 1 krävs på alla gymnasieprogram. utan det kan man inte få gymnasieexamen och blir inte behörig till eftergymnasiala utbildningar.

    Ett sätt att "lösa" situationen (förutom att försöka bli bättre på matten) är att byta till ett yrkesprogram där man enbart läser Matt 1a eller till HU eller till ES, där man enbart läser matte 1b.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    ANNA