Fartun
    ska man läsa om 1c och 2c matten till 1b 2b om man byter till samhälle. Jag vill helst göra det. Hur funkar det och kan jag läsa om. Jag har läst 1c, 2c och läser ju 3c. Byter snart till samhälle om det går.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    när du skriver "ska byta till samhälle..." - kommer du börjar läsa i årskurs 1 på SA eller i årskurs 2?
    Om du börjar läsa i årskurs 1 på SA så är chansen stor att du ska få läsa om matematik 1 och 2 (matte 1b och 2b - är kurser som ingår i SA);
    annars så gäller följande: vilken som helst kurs i matematik på nivå1, alltså matematik 1a eller 1b eller 1c får ingå i examensbevis från alla nationella svenska gymnasieprogram (alltså du kan/får ha betyget i matematik 1c i examensbevis från SA). Vad gäller matte på nivå 2, så måste egentligen rätt kurs ingå - alltså i examen från SA måste betyget i matematik 2b ingå (men... om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, för just dig, då får en annan kurs ingå t.ex matematik 2c eller 2a).

    Varför är det ofta så att eleverna läser om kurser i vilka de redan har godkända betyg, vid byte av gymnasieprogram?
    Jo, oftast för att eleverna vill behålla rätten till studiehjälpen (studiebidraget) från CSN. Endast studier på heltid ger gymnasieelever rätt till bidrag från CSN. Och om eleven inte ska läsa om kurser där hen har godkända betyg då har hen "håltimmar" och läser på deltid. Gymnasieskolan kan annars erbjuda läsa andra kurser, men ofta blir det svårt för att lektionerna i de "ersättningskurserna" ska ges på de timmar då eleven inte har andra lektioner... det är många ggr omöjligt för skolan att fixa, då blir det "omgång" i stället.
    Och har man flera betyg i samma eller i motsvarande kurser, är det Högre betyg som gäller.