Dalya
    Jag pluggar naturkunskap 2 på komvux just nu och fick nyligen veta att meritvärdet kan sänkas om man får ett betyg som är lägre än genomsnittet i de övriga betygen man har.
    Jag har ett genomsnitt mellan B och C, och mitt meritvärde just nu är runt 17,5. Jag fick också veta att om jag får B eller uppåt så höjs det, och om jag får C eller nedåt så sänks det.
    Så nu undrar jag, hur mycket kan mitt mertvärde sänkas med om jag får ett betyg under B?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har snittet (jämförelsetal) på mellan C och B, då får du om du skaffar dig ett nytt betyg i en 100p.kurs som t.ex nk2, som måste räknas in (pga den kursen krävs för särskild behörighet) en sänkning
    vid betyget C - med cirka - 0.05
    vid betyget D - med cirka - 0.15
    vid betyget E med cirka - 0.25.
    Alltså om du idag har meritvärde på 17.5 blir ditt nya meritvärde
    vid betyget C - 17.45
    vid betyget D - 17.35
    vid betyget E - 17.25.