lukas

    Hej! Jag går i 9:an och undrar lite kring meritpoängen för hvitfeldska. År 2020 var medelantagningen runt 285 merit för ekonomi och det ändras ju såklart år efter år men hur stor chans är det att jag hade kommit in om jag har mellan 272,5-275 i merit (alltså om medelantagningen ligger på 285). Det kanske ni inte kan svara på helt eftersom att det beror helt på, man kan ha tur. Men min fråga är om det är vanligt att man kommer in under medelantagningen? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas,
    hvitfeldtska-gymnasiet kommer ha digitalt öppet hus den 23 jan 2021, jag råder dig att delta och även ställa din fråga till personal på skolan. Om du med "medelantagningen" menar medianen, snittet - då spelar den siffran ingen roll för din möjlighet att bli antagen, utan det är "lägsta antagningspoängen" alltså lägsta siffran (Mtv eller betygspoäng) som hen som kom sist in hade, som spelar roll. Även hen som är sistantagen kom ju in, så dennes betyg räckte ju (i alla fall förut). Hur det blir framöver är det ingen som vet. Vi rekommenderar därför att ha många alternativ i sitt gymnasieval. Jag förstår det som så att att kommer söka till gymnasiet i Göteborg, vet dock inte till vilket program, men se gärna på alla de olika gymn.skolorna som finns i Gbg: gymnasieguiden.se/gymnasium?Gbg