Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rose!
    Vi kan tyvärr inte heller besvara den frågan. Vi kan inte veta om du efter den utbildningen får jobb, över huvudet taget och om du får jobb - var du får jobb, på vilken arbetsplats och inom vilket yrke. Det kan bli väldigt olika: allt från att du får drömjobbet med hög lön till att du inte ska kunna hitta något jobb och blir då tvungen att söka studier på avancerad nivå (kanske mest bara för att ha någon sysselsättning och försörjning genom studiemedel - för att alternativet är kanske, tyvärr, arbetslöshet). Så länge det saknas jobbgaranti, vet man inte om man får något jobb eller inte.

    • :

      Hej, Ojdå. Jag visste inte att det var något program som saknade jobbgaranti.

      //Hej Julia, Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning samhällsvetenskap.

    • Julia :

      Vilket program har du examensbevis ifrån? Jag menar från gymnasiet?

    • Mikael :

      I Sverige finns inte jobbgaranti, oavsett vilken utbildning man har. Man söker jobb och så kanske man får jobbet, eller kanske inte. Inom vissa jobb söker man jobb först och om man får jobbet, utbildas man sedan på arbetstid - exempel på sådana jobb är spårvagnsförare och utredare på FK.

    • : Hej Mikael, okej tack. Menade att de flesta utbildningar brukar ha framtidsutsikter.
    • Mikael : Arbetsmarknadsprognoser (framtidsutsikter) finns men det är inte säkert att det blir som prognosen säger. T.ex vem kunde veta att Covid-19 skulle drabba oss? Vad som händer i framtiden är det ingen som vet.
    • Mikael : angående löner: kandidatprogram tar 3 år att läsa, så man söker jobb om cirka 3 år eller senare. Hur lönerna ser ut om 3 år, är det idag ingen som vet. Man vet inte heller säkert hur lönerna ser ut idag... :( Löner hos privatanställda är inte offentliga uppgifter, t.ex och Statistiska Centralbyrån sammanställer lönestatistik med stor eftersläppning (man kan i bästa fall få fram lönenivåer för föregående år för "samhällsvetare" där massvis med olika yrken "klumpas ihop"). Med tanke på att 2 personer med samma utbildning som jobbar med samma arbetsuppgifter på samma arbetsplats kan ha löneskillnad på flera tusen (ibland upp till 10-12 tusen) kr/månad (detta på grund av Individuell lönesättning, där även skicklighet i att förhandla om lönen spelar stor roll)... så kan man egentligen säga någonting om t.ex din framtida lön. Och man får också tänka på inflationen: t.ex om priserna på varor och tjänster kommer höjas mycket då kan man köpa mindre för samma summa pengar, så summa pengar är ju inte intressant "i sig" utan Vad (hur mycket) man kan köpa för den summan? som egentligen är intressant (i alla fall för de flesta).
    • Ludmila :

      Det förekommer att folk tror att efter högre/längre utbildning får de garanterat jobb, men så är det tyvärr inte. Finns undantagsvis arbetsmarknadsåtgärder för unga, t.ex via Arbetsförmedlingen eller kommunala projekt.  Men så länge vi i Sverige har två fria parter på den reguljära arbetsmarknaden -arbetstagare och arbetsgivare-så kan det ju inte finnas en jobbgaranti, eftersom det skulle tvinga arbetsgivare att anställa en viss person. Den typ av tvingande reglering har vi inte i Sverige.

    • : Tack för svar. Tråkigt att det inte verkar finnas information om den utbildningen gällande framtidsprognos, lön osv. Det kan man lätt googla upp när det kommer till annat som exempelvis socionom, ekonom, eller systemvetare.
    • Anna : Framtidsprognoser kan slå fel och inte sällan också gör det. ;( Man kan inte blint lita på framtidsprognoser, det behöver inte bli som det var förutspått.
    Läs alla kommentarer