HAMMO
    hej!
    ¨
    jag ska välja inriktning inför TE Åk2 och jag har några frågor.

    Jag har tänkt välja mellan media och teknikvetenskap. De ämnena jag behöver är Fysik 2, matematik 4 och engelska 7 för att kunna söka till pilot.

    Min fråga är om jag väljer media inriktning kan jag sen välja till fysik, matte 4 och engelska 7? Och om jag kan välja dem kommer jag att välja de som programfördjupning eller som individuellt val?

    Mitt andra fråga är vad kan man söka till efter gymnasiet om jag väljer media och vad kan man söka till om jag väljer teknikvetenskap?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    varför tror du att du behöver fysik 2 och matematik 4 och engelska 7 - för att utbilda dit till <<pilot?

    I Sverige utbildar man sig till pilot på Yrkeshögskola och inom fysik krävs det godkänt betyg i fysik 1a och inom matte - matematik 2. Det skadar givetvis inte att kunna mer fysik och matte och även mer engelska, men det krävs inte för behörighet. Har du hittat annan info - var god uppge var du har hittat den info.

    Eftersom det ej krävs de kurser som du nämner, så är det helt OK att läsa en annan inriktning på teknikporgrammet än Teknikvetenskap.