Anonym

    Hej! Stämmer det som står på antagning.se att man kan ersätta Naturkunskap 2 med Medicin 1 när man ska söka in till Sjuksköterskeprogrammet? Om det stämmer, måste man fortfarande ha läst Naturkunskap 1a2 och sedan Medicin 1?

    • Milla : Det är antagning.se som sköter antagningen till svenska högskolor och universitet, så man borde kunna lita på den info som finns på deras hemsida!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    På antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Sarskild-behorighet/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap läser vi bl a följande:
    "

    Du som har godkända betyg någon av de här kurskombinationerna har behörighet i Nk B/Nk 2 när du söker till sjuksköterskeutbildningen:

    Medicin 1 (MEDMED01/150) eller

    Medicinsk grundkurs (OMV1209/100) eller

    Medicinsk grundkurs B (MÄNK202/90)

    OCH

    Vård och omsorgsarbete 1 + 2 (VÅRVÅR01/200 + VÅRVÅR02/150) eller

    Vård och omsorgsarbete (OMV1215/200) eller

    Omvårdnad B (OKU205/180)."

    Alltså ska man ha godkända betyg i en av kurserna som nämns innan "OCH" och i kurserna inom ett av alternativen som står efter OCH. OBS! det står "KURSKOMBINATIONERNA"...
    ***
    NATURKUNSKAP 1a2 nämns inte. Så den kursen behöver man inte nödvändigtvis ha betyg i.

    • : Med andra ord måste jag ha läst ex Medicin 1 Och vård och omsorgsarbete 1? Inte endast medicin 1?
    • Anna :

      Du måste ha Godkända Betyg i Medicin 1 och i vård-och omsorgsarbete 1 + 2 (enligt info på Antagning.se). Alltså i 2 kurser inom ämnet "Vård och omsorgsarbete" kurs 1 och kurs 2.