Josefina
    Vilka gymnasier i Sverige erbjuder medicinteknik och kan man söka jobb direkt
    efter?
    Om man inte går medicinteknik på gymnasiet - vilka linjer på gymnasiet ger lämplig behörighet för att läsa vidare till tekniker/ingenjör?
    Är det höga intagningspoäng?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är främst inom Naturvetenskapliga programmet eller Teknikprogrammet där vissa skolor kan profilera sig inom medicinteknik - och eftersom Natur och Teknik inte är yrkesprogram så är det inte så att man kan jobba direkt inom just detta fält - det krävs en högskoleutbildning.

    Både Natur och Teknik ger behörighet till tekniska högskolor där man kan fortsätta läsa till olika ingenjörsyrken.

    Här kan du hitta statistik från olika högskoleutbildningar i hela landet https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Antagningsstatistik/

    /Lena, Syv

    • :

      Jag sökte på Medicintekniska utbildningar då jag ser ett skriande behov inom vår sektor.
      Till vardags är jag Teknisk Chef inom området, och vi har svårt att rekrytera personal.
      Yrket är spännande, och vi rör oss i en miljö mellan forskning, och medicin.
      Mitt bolags inriktning är laboratorier, och dessa återfinns även inom Industrin liksom Pharma.

      Vår personal har en Teknisk bakgrund, men inte nödvändigtvis på högskolenivå, eller Universitet.
      Vi stöttar ny personal med interna kurser, utbildningar i Sverige, men skickar även personal till våra leverantörer runt om i Världen för utbildning. I närtid har jag skickat personal till Italien, Tyskland och England för veckolånga kurser.

      Har ni mer frågor om detta Yrke så hör gärna av er!

      Johan

      ­­­­­­­­­___________________________________

      Johan Almquist

      Teknisk chef/Technical Manager

      Instrumentvägen 4 | S-194 51 Upplands Väsby | Sweden

      phone: +46 8 590 962 00 | direct: +46 8 590 962 52

      mobile: +46 70 590 08 28

      email: [email protected]  | web: www.ninolab.se