Johanna
    Hejsan,
    Jag undrar om det finns någon statistik på hur många det är som söker till yrkesutbildningen - Digital Analytics på medieinstituet? Dom har en start nu i december som jag sökt till men vill veta hur hård konkurrensen är?

    Tack på förhand,
    Johanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    jag antar att det är den här utbildningen du har sökt och har en fråga om konkurrens inför: utbildning/medieinstitutet/digital-analytics-medieinstitutet-stockholm - om det är rätt utbildning, då är sista ansökningsdag 1 nov 2020. Det är alltså mer än en hel månad till som man kan söka. Och hur många och med vilka meriter som kommer att söka under den kommande månaden, är det nog ingen som vet.
    Så vitt jag förstår, så var den utbildning tidigare i bundenform alltså ej på distans, men utb.start från 7 december kommer ske på Distans, vilket gör att fler kan söka.

    Urval kommer att ske i mångt på resultatet av den så kallade Urvalsprovet. de som sökte utb.kommer få besked när de ska göra provet.
    Enligt våra uppgifter är det cirka 200 ansökningar som redan kommit in till de cirka 35-38 utb.platser som kommer att tillsättas.
    Lycka till!

    • : Tack för svar, ja det är den utbildningen jag sökt till. Jag tänkte mer om man kunde se tex. höstens antagningsstatistik till den utbildning då i bunden form?, just bara för att få ett hum.
    • Anna : Eftersom utbildningen startar på distans (från 7 dec 2020) är den att betraktas som en "ny utbildning", alltså just en sådan utbildning har ännu inte givits tidigare. Det är mycket stor skilland mellan bunden och distans. Även om distans på den utbildningen kommer inkludera cirka 7 obligatoriska träffar (i Sthlm eller i Gbg), kan man ändå bo var som helst (behöver inte vara i närheten av Stockholm - eller Gbg), och med det kommer många fler söka. Plus situationen med Covid-19 som är rätt unik, när många blev av med sina jobb - kommer också göra att många fler söker än annars. Just "antal" sökande spelar inte så stor roll, dock, för dina chanser att komma in - för att det hur du klarar urvalsprovet som kommer ge dig "könummer" till utbildningen. Exempel: även om det är en miljon sökande men du blir bäst av alla dem på att klara urvalsprovet, kommer du tas in som nr.1 på utbildningen! :) Kontakta annars de som jobbar på just den utbildningen och ställ dina frågor. Jag tror inte du kan få en klarare svar ang. dina chanser att komma in än det som jag ger här och nu. :(