Hej Agnes, för vilka kurser man får meritpoäng avgörs av vilken särskild behörighet som "din" högskoleutbildning kommer att kräva. T.ex kräver inte juristprogrammet på universitetet ngn matte för särskild behörighet och då får man + 0.5 meritpoäng redan för matte 2, och ännu + 0.5 för matte 3 och ännu + 0.5 för matte 4, alltså för de "onödiga"/högre mattekurser som egentligen inte krävs för behörighet till den högskoleutbildning som du söker till. Vilka kurser som i din gymnasieutbildning var obligatoriska eller valbara kommer i det avseende inte spela ngn roll.
    Ett annat exempel är: om du kommer söka till ekonomiprogrammen på högskolenivå, så krävs det matte 3 för särskild behörighet och då ger inte mattekurserna t o m matte 3 några merit/extra-poäng, utan det då från matte 4 och högre som meritpoängen ges, för att matte 3 krävs ju och utan godkänt betyg i den kursen är man obehörig och kommer inte komma in. Läs gärna på Gymnasieguiden.se/merit