Elev

    Hej jag läste upp till 2400 poäng på vuxenskolan och 200 poäng v den totala poängen så gjorde jag prövning (har inte läst dessa kurser förut) så undrar får jag läsa andra kurser och få istället 2600 poäng för att höja meritvärdet? Hörde att skolan betalar för att man ska studera men jag saknade 200 poäng så jag gjorde två prövningar och betalade själv utan att läsa de kurser så har jag rätt att läsa två andra kurser hos vuxenutbildningen? Utan att ansöka till CSN? MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba!
    ansökan till CSN, om studiemedel, har ingenting med att få plats på utbildningen/kurserna att göra. Komvux bryr sig inte om man ansöker om studiemedel eller inte, när man söker läsa på komvux. Hur du ordnar sin ekonomi under studietider är "din egen sak" och komvux blandar sig inte in i det. Så, om du planerar söka studiemedel eller inte kommer inte att påverka din möjlighet att få plats på komvux-kurserna.
    ***
    Jag råder dig att söka (alltså gör ansökan på komvux-webbplats) studieplats på alla de kurserna på komvux som du vill läsa, sedan får du se om du får plats på de kurserna.
    Vem har rätt att läsa på komvux? Jo, de som ej har uppnått grundskolekompetens; detta för att grundskola är obligatorisk skolform. Gymnasiala kurser brukar finnas möjlighet att läsa, men kan ej garanteras. Komvux har begränsade resurser och måste prioritera. Från 1 juli 2021 ändras prioriteringsgrunder på komvux till "de med störst behov" ska gå före. Hur man tolkar "störst behov" på komvux i olika kommuner kan vara olika.
    Min tolkning skulle vara att hen som idag inte kan ta ut examensbevis går före de som kan ta ut examensbevis (och detta oavsett hur de fick betyg i kurserna som ger möjlighet att få ut examensbevis). Förklaring: om man är så pass resursstark att man kunde skaffa sig information och kunskaper och kunde därför genomföra prövningar, så är man i "mindre behov" än de som inte har kunskaper och råd. De mer "behövande" har, enligt min tolkning, "större behov". Men man kan också ha tur och komvux-budget räcker kanske även för att anta sökande som redan nu kan ta ut examensbevis. Kommer man inte in på sökta kurser, kan man söka till nästa antagningsomgång (när nya pengar tilldelas för att kunna placera på kurserna).

    • Elev : Tack! Jag pratade med min yrkesvägledare och han sa jag får inte läsa mer än 2400 poäng hos dem eftersom rektorn låt mig inte. Stämmer det ?
    • Anna : Läs om mitt svar en gång till. Innan 1 juli i år (2021) är det personer med "kortast tidigare utbildning" som prioriteras på komvux, från 1 juli - de med "störst behov" (vilket enligt min mening kan många ggr vara samma sak). Komvux kan inte förbjuda dig göra Ansökan om kurserna. Men du kan få svar PLATSBRIST på din ansökan. Du kan då söka till nästa antagningsomgång. Någon garanti på att få läsa på högre nivå än grundskola finns i Sverige inte.
    • Anna :

      Du kan ringa skolverket och be att få prata med juridiska avdelningen: om du vill utreda frågan om dina rättigheter vad gäller studier på komvux. Tel.nr 08-52733200. --- Du kan också försöka göra prövningar i de kurser som du tänkte läsa på komvux. Om du inte kommer in på kurserna, försök skaffa dig kunskaper på egen hand och se om du hittar var du kan göra prövningar. Du får de betygen i de kurserna som du vill läsa "på annat sätt"/genom prövningar.