Evelina
    Jag funderar då på att börja utbilda mig till sjökapten eller nåt liknande , tidigare trodde jag att det enda programmet man kunde välja var sjöfartutbildningen men har sedan fått höra av er att man även kan välja teknik eller naturvetenskapsprogrammet ? Så vilken av dom här rekommenderar ni ? Jag bor i Kristianstad och örter efter ett gymnasuim i närheten här men har hittills bara hittat skolor med denna utbildningen i Göteborg ,Kalmar ,Karlskrona osv finns det möjlighet att utbilda sig inom sjöman i Skåne eller iallafall närmare än Karlskrona ? Och finns det nån allmän information man bör veta om/hur man ska utbilda sig till detta? Hur är det med betygen?

    Tacksam för svar mvh Evelina!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, sjökaptensutbildning finns i Kalmar och Göteborg och kraven är Grundläggande behörighet + Fysik 1b1 / 1a, Matematik 2a / 2b / 2c. Särskilt behörighetsvillkor för student som blir antagen: Giltigt läkarintyg för sjöfolk i befattning obegränsad fart, däck, säkerhetsbesättning. Det är i princip möjligt att bli behörig på ett valfritt gymnasieprogram men bäst är det att söka TE och NA pga fysik läses där som en obligatorisk kurs. Med vänlig hälsning, Mikael syv