Ronnie

    Hej Jag kompletterar mina betyg på komvux och funderar över min jämförelsetal vid ansökning till högskolan. Jag har läst modersmål1 och tänker nu om jag kan fortsätta läsa kurserna 2, 3 och 4, jag har mycket goda kunskaper i mitt modersmål. Kommer jag få meritpoäng av modersmål4 (alltså persiska)? Hörde talas om att det inte funkar som moderna språk en gång, och att det inte ger meritpoäng! Tack på förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    inom ämnet Modersmål på gymnasienivå finns följande kurser: Modersmål 1 och 2 samt Aktiv tvåspråkighet.
    Inom ämnet Moderna språk finns kurserna Mod.språk 1-7... alltså sju kurser. Ämnet modersmål ger inte några meritpoäng.
    inom ämnet moderna språk ger kurserna 3 och 4 (ibland även 5 och 2, i undantagsfall) - meritpoäng. Du borde skaffa dig godkända betyg i Moderna språk (persiska) 3 och 4, om du vill få meritpoängen för persiska.

    Liselotte
    • :

      tack för ditt svar, just nu erbjuds inte just persiska som moderna språk i min kommun, är det möjligt att jag hittar kursen och läsa upp på distans i en annan lärosäte?

      Fråga 2) Jag som inte har läst persiska 2, kan det bli så att göra t.ex en prövning och komma in till persiska 3?

    • Liselotte : Prövning är en bra idé, tycker jag. Jag vill råda dig söka var du kan göra prövning i Persiska 3 (och kanske även 4). Att läsa på komvux i en annan kommun kommer du inte kunna göra (tyvärr). Det är endast om komvux i din kommun köper utbildningsplats för dig hos komvux i en annan kommun, men jag tror inte det kommer bli så, tyvärr. Fråga på komvux i din kommun om de skulle betala "interkommunal ersättning" om du hittar var du skulle kunna söka läsa Persiska 3. Men du kan söka var du kan göra prövningar - sök i hela Sverige.
    • : Och om jag förstått rätt, om jag gör prövning tex i persiska4 , och får godkänd, kommer jag då få meritpoängen och behöver inte läsa kursen?
    • Anna : Ja, det stämmer. Precis så är det.
    Läs alla kommentarer