Hej Hannes,
    du har både rätt och fel. :)
    Om du läser mot Examensbevis, är reglerna för Meritpoäng sådana att Betyg i kurser som ger meritpoäng även räknas in i ditt Jämförelsetal, därför kan man inte säga att "betyg höjs med 1.0 poäng - utan höjningen kan vara Olika. Just Merit är på 1.0 men Jämförelsetal påverkas av Vilket betyg man har. Skillnad mellan F och E i engelska 7 är 0.4 och mellan E och D - 0.1...
    Exempel:
    om eng 7 ingår i ditt examensbevis med F betyg och du, för övrigt, har C-betyg i alla kurser som ingår i ditt examensbevis. OBS! gymnasiearbete (betyg i GA) räknas inte in.
    Alla C-betyg ger jämförelsetal på 15.0. Men F i eng7 sänker jämförelsetalet till 14.6.
    ******
    Om du på komvux höjer F till E - i eng7 då höjs ditt jämförelsetal till 15.0 + att du får 1.0 i merit; på så sätt blir meritvärde 16.0.
    Om du på komvux höjer F till A - då höjs ditt jämförelsetal till 15.4 + du får 1.0 i merit; på så sätt blir meritvärde 16.4.
    ******
    Om du sedan söker till högskola, blir du prövad med det lägre meritvärde - i BI, direktgruppen
    Och samtidigt blir du prövad i BII, kompletteringsgruppen - med det högre meritvärde.