Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    på folkhögskolans allmänna kurser läser man mot omdöme om grundläggande behörighet. Högsta omdöme man kan få är 4.0. Omdöme kan man få - som snabbast - på ett läsår. Med omdöme om grundläggande behörighet konkurrerar man i BF-urvalsgruppen, om man söker till svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Omdöme om grundläggande behörighet gör ingen påverkan på vilket meritvärde du har på dina gymnasiala betyg.
    En och samma sökande kan prövas i flera urvalsgrupper samtidigt. Det är inte ovanligt att bli prövad i HP, BI, BII och BF - samtidigt och i varje urvalsgrupp har man en ny chans.

    Om att höja meritvärde på dina gymnasiala betyg
    Eftersom meritvärde är summan av jämförelsetalet och meritpoängen, så kan du försöka både uppnå fler meritpoäng och höja de betygen du har i ditt examensbevis. Försök hitta var du kan anmäla dig till prövningar (du för leta i hela Sverige).