Elias
    Hej, Jag tar studenten nu till våren. Jag har just nu B/A i Matte 5 och kanske får ett F i matte 4. Jag kommer söka ekonomi som kräver matte 3 alltså är matte 4 och 5 meriterande. Jag har läst engelska 7 och spanska 3 så jag får full merit även om jag väljer bort matte 4.

    Min fråga är då om detta är möjligt. Att söka utan att ta med Matte 4 i betyget och inte få meriten men samtidigt få merit från Matte 5.

    Det kan tilläggas att jag går ett uttökat gymnasie som gör att jag fritt kan välja bort icke nödvändiga kurser som ska stå med i mitt slutbetyg.

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,
    du läser mot examensbevis och inte mot ett slutbetyg; det är olika regler för examensbevis och det "gamla" dokumentet slutbetyg. :)
    Det är mycket ovanligt att man får F i matte 4 men högt betyg i matte 5. Kurser i matte bygger ju på varandra. Så, det finns nog inga regler skrivna för exakt den situationen som du beskriver.
    Du får 1.0 meritpoäng för eng 7 och 0.5 för moderna språk 3 och 0.5 för matte 5 - på så sätt blir det 2.0 meritpoäng. "Full merit" blir om man har 2,5 meritpoäng. På vilket sätt du menar att du får "full merit" även utan godkänt betyg i matte 4, förstår inte jag.
    Om du på gymnasiet fick F i en kurs, har du rätt att göra prövning i den kursen. Skulle du göra prövning och fått godkänt betyg i matte 4, borde du få + 0.5 meritpoäng för matte 4, och på så sätt kommer det stämma att du får "full merit". Läs gärna information på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • : Hej på antagning.se står det att man får 1.0 merit för matte 5. vilket således hade tagit mig till 2.5 merit utan matte 4. https://antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/meritpoang/
    • Julia :

      Det är komplicerat. Och det spelar stol roll vad "din" högskoleutbildning kräver. Tidigare gällde det att matte 5 gav 1.0 meritpoäng endast om matte 4 var ett krav för särskild behörighet. Kanske har de nu ändrat och kanske stämmer det som man läser på den sidan du länkar till..? vi får hoppas det. Som sagt, extemt ovanligt att man har högt betyg i matte 5 men F i matte 4. Tips" ställ din fråga till www.antagning.se - det är deras bedömning som kommer att gälla. Det är de som får fram ditt meritvärde.

    • Anna : ang. fritt välja vilka kurser ska ingå i examensbevis, så vet jag inte om det riktigt stämmer... för att skolverkets rekommendation är att det i elevens studieplan - på förhand, innan kursen påbörjas, skrivs in om kursen ska påbörjas som U_kurs (utökad) eller som en vanlig kurs; och gymnasieskola bör ej i efterhand ändra i syfte att höja elevens meritvärde. Om din skola följer skolverkets rekommendationer - så är det på förhan bestämt vilka kurser som i ditt examensbevis blir markerade med "U" (utökat program).