Fanny
    Hej. Jag har gått naturvetenskapligt basår nu på komvux och ska söka till högskolan. Av de kurser jag läst under detta år behöver jag inte alla. Kan jag byta ut vissa kurser ur mitt slutbetyg från gymnasiet till dessa kurser för att höja min meritpoäng? T.ex om jag har ett D i Estetisk kommunikation sen tidigare men nu har ett A i biologi 1 (som jag inte behöver)?

    Kanske värt att nämna att min gymnasieexamen har 2800 poäng eftersom jag läste utökade kurser.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,

    jag tror du har EXAMENSBEVIS och inte ett Slutbetyg. Det är olika regler som gäller för olika typer av utbildningsdokument.
    Oavsett, om du har Examenbevis eller slutbetyg, så kan du inte "Byta ut" några kurser utan du skickar alla dina betyg (laddar upp dem) på "mina sidor" på www.antagning.se - när du har skapat konto där, när du gör ansökan till högskoleutbildning i Sverige. Det kan hända att alla eller vissa av dina betyg "dyker upp" där när du är inloggad "av sig självt", vilket i så fall betyder att de uppgifter inhämtades automatiskt från BEDA, betygsdatabasen.
    Det är inte alltid det funkar att betygen hämtas automatiskt upp och det är viktigt att du kontrollerar att alla dina gymnasiala betyg är synliga för Antagning.se´s personal.
    Saken är den att Antagning.se räknar in endast de betygen som är nödvändigt att räkna in + av de betygen som Får räknas in, räknar de in Endast de betygen som Höjer ditt meritvärde;
    därför finns det ingen anledning att försöka dölja några betyg från Antagning.se

    Antagning.se räknar alltid, i de fall det är möjligt - till de sökandes Fördel.
    Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde, det gör Antagning.se
    ******
    Som sagt, det är endast om du ej*** har Examensbevis eller Slutbetyg, som du behöver på komvux ansöka om att få ut just Examensbevis eller Slutbetyg - men annars se bara till att alla betyg är synliga på "dina sidor"/din inloggning på www.antagning.se

    *** om Antagning.se inte kan se att du har EXAMENSBEVIS eller SLUTBETYG då kommer du får svar OBEHÖRIG.

    Vänligen
    ANNA