A
    Hej! Jag undrar hur jag kan få reda på meriten i Stockholm International School i IB programmet? Jag har kollat i gyantagningen men det står att det är runt 600 p. De har ju intervjuer och prov osv. Men jag undrar hur mycket i merit från högstadiet man måste ha❤️

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A,
    endast betygen från grundskolan räknas inte... utan de läggs ihop med resultat från prov och intervjuer. Mycket förenklat, fingerat exempel:
    Elev nr.1 har 300 i betygspoäng från gymnasiet och 300 poäng från tester/intervjuer. Summan blir 600 p.
    Elev nr. 2 har 200 i betygspoäng från gymnasiet och 400 poäng från tester/intervjuer. Summan blir också 600 p.
    Elev nr. 3 har 100 i betygspoäng från gymnasiet och 500 p. från tester/intervjuer. Och även hen får exakt samma resultat att konkurrera med om plats på IB-programmet på Sthm International School

    Max som man kan i betygspoäng från grundskolan är 340 poäng (detta är endast möjligt om man även har A-betyg i Moderna språk; språkval). Men även en elev som har betydligt färre betygspoäng från grundskolan, men gjorde mycket bra ifrån sig på tester/intervjuer, kan också komma in. Det är alltså SUMMAN av betyg från skolan och poäng från tester/intervjuer som spelar roll, och inte betygen i sig.

    Om ansökan och antagning till den skolan, var god läs på intsch.se/admissions.
    Du kan också kontakta skolan direkt, om du ändå vill veta vad den eleven hade som summan av betyg från grundskolan, som kom in "sist" förra året. Dock säger det egentligen inte alls mycket... Detta pga den skolan tar nästan garanterat in elever "från andra håll" - ex. diplomat-barn vars föräldrar jobbar tillfälligt i Sverige; och upptar de många platser, blir det färre platser till "vanliga svenska" elever; och tvärtom - det kan i år bli många fler platser och då krävs det inte lika höga meriter.
    Ännu en aspekt i detta är att IB-programmen kan göra egna bedömningar (under tester/intervjuer) och "avråda" elever från att komma in på IB; detta även om eleven har mycket höga betyg från grundskolan; studiemiljö på IB är "speciell" och passar inte alla. Personal på IB-programmet har mycket erfarenhet och vet vilka elever som skulle lyckas på IB och vilka som inte skulle göra det. Så, endast betygen från grundskolan spelar, vid ansökan till IB på Sthm International School, faktiskt rätt så liten roll (i sammanhanget).
    Vänligen
    Julia syv