Persia

    Hej! Jag gick på handel och administration i gymnasiet. Jag tog ej examen, eftersom jag gjorde inte naturkunskap 1a1 och religionskunskap 1. Jag skall läsa till fastighetsmäklare. Behörigheten är engelska 6, matematik 3b och samhällskunskap 1 eller 1a1 och 1a2. Nu läser jag matematik 2b. Men för att läsa matematik 3b kommer jag läsa innan naturkunskap 1b och religionskunskap 1 som är obligatorisk du förstår förmodligen vad jag menar. Efter julen kommer jag läsa igen matematik 2b för att öka kunskapen och försöka höja betygen samt när jag läser det ovanstående kurserna tillsammans naturkunskap och religion kunskap. Sedan efteråt kommer jag läsa matematik 3b, och därefter engelska 6. Jag är redan klar med samhällskunskap behörigheten. Jag vill först bli klar med dessa två behörighet som återstår. Min fråga är så här nu när du fick veta bakgrunden. Meritvärdet för fastighetsmäklare ligger cirka vid 16/17 i olika program via olika städer om man kollar. T.ex. Malmö, Gävle, Luleå och Stockholm osv. Jag har väldigt låg meritvärde det skall vara vid 10 om inte lägre än så. Jag vill enbart inte gå efter högskoleprovet som ett alternativ då jag kan inte förlita mig bara på det. Då jag tycker kurser är lättare än HP. Och kan optimalt höja meriten utöver det istället. Jag vet behörigheten räknas inte som merit bara i betygskala. Men om jag läser svenska 3 som andra språk när jag ändå har läst svenska 1 och 2 o inte som andra språk. Kan jag förmodligen försöka få ett C för meriten. Jag är duktig när det gäller att plugga osv men tog inte vara på det i gymnasiet då jag var osäker vad jag ville bli 100% och tog som det kom. Men frågan är igen, vilka kurser borde jag läsa för att höja merit värde. Om vi bortser ifrån moderna språk, mattematik 4, engelska 7 och samhällskunskap 2. Kan jag läsa andra kurser för att höja meritvärdet typ såsom om jag läser geografi 1 och försöker få ett C och i psykologi 1 osv. Kan det göra så att jag kan komma till 16 i merit värde. Jag vill verkligen komma över i 17 merit, och är dedikerad till plugget. Så tacksam för ett seriöst svar! Då syv ser ut att vara trött på livet i våran stad och ger inte konkreta svar?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Persia,
    för att komma på en universitetsutbildning i Sverige konkurrerar du med ditt Meritvärde.
    Meritvärde är en siffra = summan av jämförelsetalet (samma som snittbetyget) + eventuella merit- (extra) poäng. Om man inte har några merit- (Extra) poäng, blir meritvärde = snittbetyget (som också heter "jämförelsetal"). Maximalt antal meritpoäng är 2.5. Har man 2.5 meritpoäng kan man i stället för alla B-betygen, ha alla C-betygen och uppnå samma meritvärde (jämför: om man har alla B-betygen och inga meritpoäng har man snittbetyget på 17.5 + noll meritpoäng = meritvärde 17.5 ... om man har alla C-betygen och max antal meritpoäng, då får man fram meritvärde så här: snittbetyget på 15.0 + 2.5 = 17.5).
    För att få snittbetyget på 15.0 måste man ha alla C-betygen, eller hälften D och hälften B.
    Om du vill komma högre upp än 17.0... Se exempel: om du i ditt examensbevis kommer ha alla B-betygen, då blir ditt snittbetyg 17.5.
    Om jag förstår dig rätt, så planerar du inte läsa engelska 7, moderna språk eller högre kurser i matematik. Högre kurser i matematik blir i ditt fall matematik 4, 5 och specialisering. Om du inte kommer läsa kurser för merit-Extrapoäng, då måste du få snittbetyget så pass högt som i princip "alla B-betygen", eller hälften A och hälften C. Det finns inga andra sätt... Du skriver om att du inte vill satsa på högskoleprovet. Du planerar inte läsa kurser för meritpoäng. Och i så fall måste du se till att alla de kurser som kommer ingå i ditt examensbevis är betygsatta med betyget B, eller hälften av kurserna - med betyget A och andra halvan med betyget C. I annat fall kommer du ha så pass lågt meritvärde som inte kommer ge dig en rimlig chans att komma in på fastighetsmäklarprogrammet på något av lärosätena.
    Det går, dessvärre, inte, i Sverige, bli registrerad som fastighetsmäklare om man inte uppfyller ett antal strikta krav som FMI ställer
    Gör ditt bästa, försök få så höga betyg du kan! Mitt råd är att du även gör högskoleprovet. Det är frivilligt att göra högskoleprovet, men du förlorar inte så mycket på att göra högskoleprovet. Från 1 januari 2023 höjs avgiften till 550 kronor (från 450 kr), när man anmäler sig till högskoleprovet.
    Om du kommer ha lågt meritvärde och inte gör högskoleprovet eller får för lågt resultat på högskoleprovet, kommer du tyvärr, inte komma in på de studier som leder till yrket fastighetsmäklare. Det yrket som du vill utbilda dig till är i Sverige ganska populär och många söker med höga meriter. Sedan, om man kommer in på utbildningen, gäller det att hänga med och klara av utbildningens krav. Att komma in på en utbildning är bara första steget.
    Det är upp till dig om du vill fortsätta kämpa för att höja ditt meritvärde, träna inför högskoleprovet och göra högskoleprovet flera gånger och kanske till slut komma in på utbildningen som (i fall du klarar av den utbildningen) kan ge dig möjlighet att jobba som fastighetsmäklare, eller om du vill titta på andra yrken. Det finns uppskattningsvis cirka 8.000 yrken. Du kan läsa om fler än 2.000 yrken på www.framtid.se
    Du kan t.ex börja med att titta på yrket Fastighetsförvaltare och yrket Uthyrare.

    Liselotte