Julia SYV på FrågaSYV

    hej J,

    Alla B-betyg i alla gymnaisala kurser ger "snitt" på 17.5 och om man dessutom har 1,5 i merit - t.ex har B betyget även i Moderna språk 3 och 4 - då har man Meritvärde på 19.0.

    Har man max i merit - som är 2,5, t.ex genom att man även har godkänt betyg i engelska 7, då har man "råd" att ha lägre betyg än alla B-betyg, då kan man ha några C-betyg...också, eller kanske ett E-betyg.

    Det handlar, alltså, inte om "antal ämnen" eller antal kurser... utan om att försöka få så höga betyg i Alla gymnasiala kurser som man kan få och helst även så många meritpoäng som man kan få. Detta pga antagningsgränsen kan ändras och tyvärr även gå upp... så kanske 19.0 inte räcker vid nästa antagningsomgång.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : okej! men hur är det med prövningar? då gör man en prövning på en kurs som man redan har läst, och då får man ett betyg mellan A-F eller?
    • Julia : ja, om man gör prövning - få man betyg mellan A och F. Och om man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.
    • : Perfekt! Är det frivilligt att komplettera på distans?
    • Julia : Det är frivilligt att komplettera. om kurser ges på distans, kan man läsa på distans. Prövningar kan man inte göra på distans.
    Läs alla kommentarer