Sara

    Jag har svårt att förklara detta men när jag läst matte 3, engelska 7 , arabiska 3 och 4 har jag sammanlagt samlat 3 i merit, men Max är 2,5. Blir det inte då att jag läst en kurs i onödan? Men om tex programmet kräver matte 3, kommer de väll inte räkna in den som merit ? Alltså då räknar dom väll 2,5 ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, det stämmer. Om en kurs krävs för särskild behörighet, då ger inte den kursen Dig meritpoängen, för att det är i så fall en nödvändig kurs och inte en extrakurs.
    Och det stämmer också att maximalt antal meritpoäng är 2.5 och ingen kan få räkna in fler än just 2.5, oavsett hur många meritpoäng som de "egentligen" har gjorda sig förtjänta av! :)

    • : Okej då förstår jag! Men ifall jag hade sökt till ett program som inte söker matte 3 , då skulle det väl bli så att jag läst en kurs i onödan? För att det är bara 2,5 som räknas. ?
    • Anna : ja, så kan man kanske säga! :)