Fatema
    Hej!
    Om man vill läsa något inom du vet advokat/jurist ohsånt, måste man ha läst till matte 3? Och kan man gå samsam och läsa en sån utbildning då?

    Och om man vill bli tandhygienist, kan man gå sambeteende? Kollar dem vilket gymnasie man har gått när man söker utbildning? Om man t,ex vill gå universitet från nåt inom vård från samsam, meriterar universitetet de som gått vårdomsorg då?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag svarar så gått det går i turordning;

    1. Om man vill läsa något inom du vet advokat/jurist ohsånt, måste man ha läst till matte 3?

    Svar; Nej, du behöver inte ha läst Matte 3 om du vill läsa Juristprogrammet på högskolan.

    2. Och kan man gå samsam och läsa en sån utbildning då?

    Svar; Sam/sam går jättebra att välja - där läser du alla kurser som du behöver för att kunna söka Juristprogrammet.

    3. Och om man vill bli tandhygienist, kan man gå sambeteende?

    Svar; Ja, det går bra - du måste dock lägga till en kurs som heter Naturkunskap 2. Kolla med skolan om de kan erbjuda den som valbar kurs

    4. Kollar dem vilket gymnasie man har gått när man söker utbildning?

    Svar: Nej, om man söker till en svensk högskola så är det bara dina poäng/kurser som kollas.

    5. Om man t,ex vill gå universitet från nåt inom vård från samsam, meriterar universitetet de som gått vårdomsorg då?

    Svar: Nej, det är bara poäng och kurser som räknas -inte från vilket program du kommer ifrån.

    /Lena, Syv