Jacob
    Hej!

    Jag hittar inga klara svar på hur meritkomplettering fungerar.
    Jag gick ut gymnasiet 2011 med det gamla systemet och saknar 0.5 meritpoäng till det program jag vill söka på högskolan. Därför tänkte jag läsa upp en kurs via vuxenutbildningen.
    Vad jag förstår så ger ej områdeskurser mertpoäng längre utan endast matte, engelska och språk.
    Vad jag inte greppar är om betyget i den utökade meritkursen påverkar mitt nya betyg? Alltså kommer jag få ett lägre snitt om jag får E än om jag får ett A?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob, om man redan har kurser betygsatta med Godkända betyg i det gamla systemet med betyg G-MVG då räknas de meritpoängen fortfarande in;

    det är Nya meritpoäng som man endast kan få genom att läsa nya kurser och få endast meritpoäng för eng 7, moderna språk 3 och 4 samt för "högre kurser" i matte.

    Det bästa är att du tar alla dina betyg till SYV på komvux som kan titta på vad du har för betyg och sätta sig in i din situation och ge dig de bästa råden, som är anpassade just till din situation.

    Bästa hälsningar

    ANNA