Kim
    Hej!
    Jag planerar på att söka till EKONOMI med inriktning JURIDIK för att jag vill plugga vidare till jurist. Efter att ha läst på gymnasieguiden om meritpoäng och meritkurser http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser så vill jag gärna veta om dessa kurser skulle få mig att nå max meritpoäng(2,5) för att studera på juristprogrammet efter gymnasiet. Kurserna är Moderna Språk 3, Engelska 7, Matematik 2b och Matematik 3b. Om inte skulle jag gärna vilja ha tips på kurser som skulle ge mig dessa poäng.
    Tackar i förväg!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kim,
    så som reglerna ser ut idag, så har du alldeles rätt
    du får 1,0 för Engelska
    0,5 för Moderna språk 3
    och 0.5 för Matte 2 och 3 vardera
    på så sätt får du max antal.
    Du vet säkert att det är minst E i kurserna som man måste ha, för att F ger inte några meritpoäng.
    Du vinner ännu mer om du får högt betyg i Meritkurserna för att de räknas in i Jämförelsetal också.
    I stället för Matte 3 kan du läsa Moderna språk 4 - och få lika många Meritpoäng, dvs max som är 2,5.

    Bästa hälsningar ANNA SYV