Niklas

    Hej, Jag har precis gjort en prövning i moderna språk steg 5 - franska. Har sedan tidigare ett slutbetyg. Jag undrar hur mycket meritpoäng jag får för kursen? 0,5 eller 1,5? Har sedan tidigare INTE läst något språk och kommer söka till en utbildning utan krav på moderna språk. Tack, Niklas

    • Milla : Är ditt slutbetyg från gymnasiet eller från vuxenutbildning/komvux och från vilket år ditt slutbetyg är?
    • : Hej, mitt slutbetyg är från 2015.
    • Milla :

      Då gissar jag på att ditt slutbetyg är från komvux, stämmer det? Och i så fall står reglerna på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang/

    • Milla :

      Och som jag tolkar reglerna, så ger godkänt betyg för dig som har slutbetyg från komvux från 2015, i moderna språk 5 en och en halv meritpoäng (1,5).

    • : Kan svara på dessa frågor. Betyget kommer inte att räknas in. Jag har ett slutbetyg och kursen ingår inte i mina slutbetyg utan jag har kompletterat. Inga krav på moderna språk för särskild behörighet. Så, hur mycket ger franska steg 5 i merit 0-5-1,5?!?!(Har inte läst något annat språk)
    • Milla : Som Jag tolkar reglerna, borde du få +1,5 och jag hoppas du får den höjningen; varför jag svarar så försiktigt, för att det är antagning.se som har tolkningsföreträde och deras uträkningar gäller, inte mina eller dina.
    • Julia : Jag tolkar reglerna på samma sätt, alltså borde du få Plus 1,5 i Merit (påslag alltså). Men, precis som Milla skriver i sin kommentar, ovan, är det Antagning.se som har tolkningsföreträde. Vad du eller vi tycker kommer inte spela någon roll. Reglerna finns att läsa på www.antagning.se men hur de tolkas och används, blir upp till de som gör antagning till högskoleutbildningar.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Även om du inte hade sedan innan några meritpoäng för moderna språk, så är det inte omöjligt att ha Max i merit sedan innan och 2,5 är Max meritpoäng.

    Se annars https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/

    om du har Slutbetyg från gymnasieskola/ välj rätt i vänster spalten, om du har slutbetyg från innan år 2010 eller år2010 och senare.

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du har slutbetyg från komvux, gå in på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/

    Reglerna finns beskrivna på www.antagning.se men hur de tolkas är upp till Antagningsansvariga. Det skedde en stor ändring år 2010, så det är inte endast gymnasiet kontra komvux, men även viktigt att veta från vilket år ditt slutbetyg är.