Moamel

    Hej Jag är en kille på 21 år gammal och har bara lyckat samla 14 meritpoäng och vill få lite tips på vad jag kan komma in på till utbildningar? Jag är mycket intresserad av historia och politik

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Maximalt antal meritpoäng är 2,5
    om du har 14, då tror jag du menar att du har Meritvärde på 14.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet (snittbetyget) och meritpoängen (om man har några). Se gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-merit

    ***
    Vi kan inte ge några garantier på var antagningsgränser kommer ligga i framtiden. Du kan kika på antagningsgränsena som finns att se, alltså resultat för föregående antagningsomgångar, men det kan bli annorlunda i framtiden.
    Allmänt sett, är tyvärr många lärarutbildningar möjliga att komma in med rätt så lågt meritvärde (det finns många platser på lärarprogrammen men inte så jättemånga som söker till lärarutbildningar).
    Vill du läsa på högskola-universitet? Eller kan du tänka dig utbildning i en annan skolform, t.ex yrkeshögskola?

    • : Hej! Jag menar meritvärde förlåt. Sedan vill jag fråga då jag har läst natur på gymnasiet och några program kräver naturkunskap. Räcker det att man har läst no ämnen eller är naturkunskap en speciell kurs som man måste läsa?
    • : Vad e skillnad mellan högskola, universitet och yrkeshögskola?
    • Julia :

      Om olika skolformer kan du bl.a läsa på https://www.framtid.se/studier - kort svar: yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska; de ger i mycket stor utsträckning jobb direkt efter utbildningen; vissa yrken som t.ex Tågförare, Apoteksterkniker eller Tandsköterska kan man utbilda sig endast inom yrkeshögskola. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar - se www.yhguiden.se

    • Julia :

      ang. Naturkunskap - om utbildning kräver godkänt betyg i Naturkunskap 2 (eller 1b) och du har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 då behöver du inte läsa några kurser i Naturkunskap. Du får behörighet genom godkända betyg i fy1a, kemi1 och bio1 (genom "ersättningsmöjlighet").

    Läs alla kommentarer