Philip
    Jag går just nu Ekonomiprogrammet där Tyska 3 är obiligatoriskt. Får jag fortfarande Meritpoäng för Tyska 3 elelr måste jag läsa till Tyska 4?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Philip,
    läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    och du ser då att det är Behörighet till högskoleutbildning (vad som krävs där) som avgör.
    I fall du skulle söka en högskoleutbildning där Moderna språk 3 krävs för behörighet, får du inte merit för den kursen.
    I fall du söker en högskoleutbildning där Moderna språk 3 INTE krävs för behörighet, får du 0.5 i Merit för den kursen.
    Max antal merit som man kan få är 2.5.
    Om du vill få max merit inom Moderna språk, bör du läsa Moderna språk 4 och i fall du får minst E - får du 1.0 i Merit för steg 4 och tillsammans med steg 3 blir det 1.5 i merit, som är max för Moderna språk.
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare