Nina
    Hejhej!

    Jag kommer läsa både spanska steg 3,4 och 5. Tjänar man inte på att läsa alla tre eftersom man ändå bara får meritpoäng för två? Jag undrar också om man kan få meritpoäng för mattematik 1b eller 2b ?

    Är det alltid bara meritpoäng man söker in på eller är det något meritvärde (eller liknande) också?

    Tacksam för svar!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nina!
    Meritpoäng kan man få för Matematik 2 men ej för Matematik 1.
    Till högskola söker man med MERITVÄRDE.

    Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoäng.
    Om man har "noll" meritpoäng, blir jämförelsetal = meritvärde.

    Max antal merit i Moderna språk är 1,5.
    På så sätt (om man bara tänker på Meritpoäng) så är det "onödigt" att läsa Moderna språk 5. Men det finns utbildningar till vilka man har Moderna språk 3 som behörighetsgivande kurser och då ger inte Moderna språk 3 merit i detta fallet - då uppnår man max merit med kombinationen Moderna språk 4 och 5.

    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och återkom om något är oklart efter det.

    Bästa hälsningar och lyckat till !
    ANNA
    Hejsan,
    du frågar "Får jag 2,5 i meritpoäng om jag läser Spanska 3,4,5 och matematik 2b eller engelska 7 ?".
    Om du får godkända betyg i alla de kurser som du nämner i din fråga, bör du - hur som helst - få 2.5 i merit.
    Här kommer det min förklaring:
    Om Matte 2 krävs (ingår i särskild behörighet) - då får du inga meritpoäng för den för den kursen är du tvungen att läsa i alla fall - för att bli behörig.
    Om Matte 2 INTE krävs för behörighet, får du 0.5 i Merit för ett godkänt betyg i den kursen.
    För Engelska 7 får man 1.0 i merit.
    Moderna språk 3 kan krävas för behörighet till vissa högskoleutbildningar och i så fall får man inte merit för den kursen, när man söker en sådan utbildning där man är tvungen att ha godkänt betyg i Moderna språk 3. I det fallet får man 1.5 i merit för Moderna språk 4 och 5.

    Så - Ja! du får max i merit.
    Och du kan kanske t o m "slippa" läsa matematik 2 och Moderna språk 5 - för att du får full merit för eng 7 och moderna språk 3 och 4 - om du söker utbildningar där moderna språk 3 inte krävs för att bli behörig.

    Jag hoppas att du har nu fått svar på din fråga. Återkom annars igen.
    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Okej tack! Men hur räknas jämförelse talet ut? Får jag 2,5 i meritpoäng om jag läser Spanska 3,4,5 och antingen matematik 2b eller engelska 7 ? Finns det någon sida där man kan de vad de olika utbildningarna brukar ha för meritvärde för att komma in? :)
    • Milla : Ja, det finns sidor där man kan se var antagningsgräns låg förut. Jag skriver ett utökat svar till dig.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej igen,
    Jämförelsetalet räknas ut enligt instruktionen på
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

    Här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/gf/ finns det Ränkehjälp
    och här https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20SYV/signe-socionomprogrammet.pdf finns det ett exempel (uträkning på Signes Examensbevis).

    Hoppas det blir nu lättare att förstå hur man räknar ut jämförelsetal och meritvärde.

    Tänk även på att till yrkeshögskola www.yhguiden.se och till utbildningar utomlands samt till utbildningar på Handels högskola i Stockholm - gäller inte Meritpoängen. Söker man till en sådan utbildning, blir jämförelsetal = meritvärde.

    Vill påminna dig om att Högskoleprovet http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet ger en extra chans att komma in på en attraktiv högskoleutbildning.

    Lycka till med dina studier och allt annat!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket! Får jag 2,5 i meritpoäng om jag läser Spanska 3,4,5 och matematik 2b eller engelska 7 ?
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.