Hugo
    Har hört att meritpoängen kommer att avskaffas 2022 för s.k. "områdeskurser". Jag som tar studenten 2021 undrar om detta kommer att påverka mig när jag söker till högskola. Känner att det vore synd att om 2,5 i merit tas bort för min del eftersom jag valt till kurser som jag inte alls hade behövt lägga till från början för att få högre betyg. Vissa säger att detta bara tas bort för de som hade IG-MVG systemet och att detta inte alls berör mig om jag t.ex. söker högskola 2023.
    Vad gäller egentligen? Är t.ex. moderna språk en områdeskurs? Allt verkar så oklart:(

    Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hugo,
    avskaffande av meritpoäng för områdeskurser kommer inte påverka dig. De reglerna för meritpoäng som gäller dig finns att se på gymnasieguiden.se/informeras/merit och ännu finns det inga konkreta planer på att ändra eller avskaffa det som står på sidan, länk ovan.
    Meritpoäng för "områdeskurser" kunde man få i det gamla gymnasiesystemet, med betygsskala IG-MVG. Den möjligheten upphörde helt 1 juli 2016, och sedan dess behåller de som fick de meritpoäng innan "dead-line" 1juli2016, fram tills avskaffandet... De studerande som får gymnasiala betyg efter 1 juli 2016 har aldrig haft möjlighet att få meritpoäng för områdeskurser.