Liv

    Jag förstår inte hur man räknar ut sina poäng i BII gruppen? Om jag har 19 i meritpoäng från gymnasiet. Sedan läser jag Matematik 3b, Engelska 7 och Moderna språk 3 på komvux och får B i alla tre. Vilken poäng ger det mig i BII?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liv,
    du kan omöjligen ha 19 "meritpoäng" för att max antal meritpoäng är 2.5.
    Jag tror du menar att du har jämförelsetal på 19.00 (alltså att snittbetyget är för dig 19.00). Och i så fall blir det så här: om matte 3 och moderna språk 3 inte krävs för särskild behörighet kommer de ge dig var sina + 0.5 meritpoäng. Eng 7 ger 1.0 meritpoäng. Det blir med det sammanlagt 2.0 meritpoäng.
    Men betygen i kurser som ger meritpoäng räknas också in i ditt jämförelsetal. B-betyget motsvarar 17.5 --- nu har du jämförelsetal på 19.0-- B-betygen kommer därför ge en liten sänkning i ditt jämförelsetal, och ditt nya jämförelsetal blir (om jag uppskattar rätt) på cirka 18.8. Sedan plussar man på 2.0 meritpoäng, och ditt meritvärde blir med det 18.8 + 2.0 = 20.8
    Om du söker till högskoleutb., som inte kräver matte 2, får du meritpoängen (+ 0.5) för matte 2. I så fall blir ditt meritvärde 21.3.
    Läs gärna på gymnasieGuiden.se/merit