Jag är en elev

    Hej bästa ni! jag har dari som modersmål och jag löste dari 1 och 2 på gymnasiet. Men jag såg att i Göteborg finns möjligheten att göra prövning på dari 3 och 4 och dari räknas som modernaspråk där. Kommer jag få meritpoäng om jag gör prövning på dari4 ? MVH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du nu, innan prövningen, har färre än maximalt antal meritpoäng då får du meritpoäng för godkänt betyg i moderna språk (dari) 4.

    Ingen kan ha fler än 2.5 meritpoäng så om du idag har 1,5 eller färre meritpoäng får du 1.0 meritpoäng för Dari 4.

    • Jag är en elev : Tack för ditt svar, så att dari är mitt modersmål kommer inte påverka det. Alltså kommer jag kunna få meritpoängen trots att dari är mitt modersmål?
    • Jag är en elev : Nej just nu jag har inte mer än 1 meritpoämg.
    • Milla :

      Ämnen Modersmål och Moderna språk är olika ämnen. Vilket modersmål du har när du läser moderna språk eller gör prövningar, spelar ingen roll. Du får alltså meritpoäng för godkända betyg i moderna språk 3 och 4, oavsett vilket modersmål du har! :)

    • Jag är en elev : Ooh taaack!
    Läs alla kommentarer