Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    med "behörighetsgivande" i det sammanhanget menas "särskild behörighet" till en svensk utbildning på högskola eller universitet.
    Exempel:
    en elev har i sitt examensbevis från gymnasiet godkända betyg i matematik 2 och 3 (t.ex matematik 2b och 3b). Hen söker med det examensbeviset flera olika alternativ till svenska högskoleutbildningar:
    1. i första hand söker hen till juristprogrammet
    2. i andra hand - till socionomprogrammet
    och
    3. i tredje hand - till fastighetsmäklarprogrammet.
    Juristprogrammet kräver ej något särskilt matte; särskild behörighet till juristprogrammet inkluderar samhällskunskap 1b och historia 1b, alltså ej matte. Och därför får sökande som har godkända betyg i matematik 2 och 3 meritpoängen (extrapoängen) för godkända betyg i de kurserna: +0.5 per kurs, alltså totalt + 1.0 för matte 2 och 3.

    Socionomprogrammet - här krävs det godkänt betyg i matematik 2. Vid ansökan till socionomprogrammet får man därför inte merit/extrapoäng för matematik 2, för att det är ett krav att ha det betyget. Den sökande får då merit/extrapoäng endast för matte 3, alltså endast + 0.5 meritpoäng för matematik.

    Fastighetsmäklarprogrammet kräver matte 3. Därför får inte den sökande några merit-extrapoäng för varken sig matte 2 eller 3. Vid ansökan till den utbildningen kan man få meritpoängen för matematik 4 och 5 och/eller för matematik specialisering. Det är godkända betyg i Högre/Överliggande kurser man ska ha, jämfört med det som utbildningen man söker till, kräver - för att få meritpoängen.
    Kursen engelska 7 krävs (i alla fall enligt vad jag känner till) inte inför någon svensk högskole/universitetsutbildning och därför ger godkänt betyg i den kursen alltid 1.0 meritpoäng (förutsatt att man ej redan har max, som är 2.5).
    Vad gäller moderna språk, så finns det några få utbildningar som kräver moderna språk 3 (t.ex utbildningar till Språklärare och de Internationella programmen, t.ex Ekonomi med internationell profil... typ... de utbildningarna är inte många men om man söker till en sådan utbildning då är godkänt betyg i moderna språk 3 ett måste, och då ger inte den kursen merit/extrapoäng); alltså, till de flesta svenska högskoleutbildningar ger moderna språk 3 och 4 sammanlagt 1.5 meritpoäng som är max inom ämnet moderna språk.
    Max inom ämnet matematik är också 1.5.
    Teoretiskt sett, så skulle man då kunnat uppnå 1.5 + 1.5 + 1.0 fyra meritpoäng, men max är 2.5. Ingen kan få fler än maximalt antal (max).
    ***
    Antagning.se räknar fram meritvärde separat till varje alternativ som finns i ansökan till högskola-universitet. En och samma sökande kan i sin ansökan ha alternativen som kräver olika särskild behörighet och därför kan hen få Olika Meritvärden (vid samma tidpunkt), där hen med de Olika meritvärdena konkurrerar till olika alternativ i sin högskole-universitetsansökan.

    Studie- och yrkesvägledare
    • SYV : Tusen tack!
    • Milla : OBS! alla "Blåa ord" i våra svar är klickbara länkar, så klicka gärna in på "blå text"! :)