Helena
    Hej fick svar igår på min fråga men behöver tydliggöra min fråga ytterligare. Min son fick igår veta och f ö hela hans klass 8 st att de inte "får plats" att läsa eng 7. De har nu börjat åk 3 och inte fått info under våren av meritvärdets betydelse för vidare studier. De har därför önskat denna kurs "för sent" dvs nu vid skolstart. Skolledningen säger nu att det redan är 30 st i denna grupp och att de därför inte kan få läsa denna kurs. Bestämmer skolan själva över antal elever i gruppen eller man kan tycka att gruppen bör delas så att alla får läsa som vill och det blir 19 st i varje grupp , förstås en stor merkostnad för skolan.. Hur kan jag gå vidare??

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Helena,
    det finns flera saker man kan göra i den här situationen som du beskriver:
    1. undersöka om man kan få max antal Meritpoäng på ett annat sätt - genom kurser i Matematik och Moderna språk, dvs om man kanske inte behöver läsa Eng 7;
    2. att kontakta rektor på programmet och ev. också en gymnasiechef i kommunen med den frågan som du ställer till Fragasyv.se nu;
    3. det kan spela stor betydelse vilket program din son går på, eftersom det - på vissa gymnasieprogram - är kursen Eng 7 Garanterat valbar och i så fall måste erbjudas /men detta gäller bara som en kurs inom Individuellt val, 200 p./ och om din son redan har 200 p. valbara kurser och vill läsa Eng 7 som en utökad kurs, är inte skola i detta fallet skyldig att garantera plats på Eng 7;
    4. om man "till varje pris" vill få betyg i Eng 7, kanske kan man titta på andra sätt att få det - t.ex. anmäla sig till Särskild prövning (en kostnad á ca 500 kr. kan tillkomma). Ett annat sätt att få betyg i kurser som man inte läste på gymnasiet är att läsa dem på KomVux efter gymnasiet.

    Jag känner inte till några bestämmelser angående exakt klasstorlek på gymnasiet. En aspekt i detta kan vara Brandsäkerhetsreglerna (det brukar stå vid ingången - t.ex. "Max 25 personer får vistas samtidigt i denna lokal"). Om det inte finns större klassrum att tillgå och 38 elever plus lärare inte får plats i klassrummet, är det inte praktiskt möjligt att genomföra lektionerna.
    En kreativ lösning på problemet skulle kunna vara att införa "halvdistans" - t.ex. att man delar upp elever i Grupp 1 och Grupp 2 och de går på varannan lektion och läser andra halvan av kursen på egen hand /numera finns det digitala läromedel så att man kan genomföra vissa uppgifter via internet (läroportal som t.ex. Fronter).

    Angående om din son /och andra elever i hans situation/ har "laglig rätt" att få läsa Eng 7 - kan det bero på om vilket program man läser och om man redan har andra kurser inom Individ.val, 200 p., valda och Eng 7 är en utökad kurs, som är ngt. "extra" som erbjuds bara om möjlighet finns.

    Om du svarar på frågan vilket program din son går & om han redan har valt andra kurser inom Indiv.val - kan jag bättre svara på din fråga.

    De program där Eng 7 nämns inom Garanterat valbara kurser är Teknik, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf
    Natur http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf
    Ekonomi http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf
    SA http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    och Estet http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf

    Vänligen
    Mikael SYV
    • : Tack för svar! min son går freeridegymnasium turism och hotell och de har indi val idrottsspecialisering samt tillagda kurser pga utökat program sv 3. Som jag tidigare sagt har de el vi föräldar inte fått info om meritpoäng under år 2 el 1. Vänligen H Bertz
    • Mikael : Hej Helena, du fick igår kväll svar från min kollega. Vi på Fragasyv.se vet inte vad skolan har tidigare lovat till din son och andra elever och vet inte heller varför eleverna inte har fått info- om Meritpoängen, men en gissning är att Hotell/Turism är ett yrkesförberedande program och Meritpoängen handlar om att söka till högskoleutbildningar. Jag råder din son att även kika in på www.yhguiden.se där det finns många bra utbildningar som leder raka vägen till ett spännande jobb och där man inte behöver Meritpoängen för att komma in.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Helena,
    se Programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HT.pdf
    Engelska 7 är inte en kurs, som skolan måste erbjuda eftersom den inte tillhör de "Garanterat valbara" kurser. Elever får önska kurser inom Individuellt val, 200 p. och utökade kurser, men de erbjuds bara om "möjlighet finns".
    Meritpoäng gäller bara när man söker en HÖGSKOLEUTBILDNING i Sverige. Om man söker utbildning utomlands eller om man söker en annan typ av utbildning, t.ex. en Yrkeshögskoleutbildning www.yhguiden.se, kan man inte tillgodoräkna sig några Meritpoäng.

    Vänligen
    Liselotte SYV
    Liselotte