Tyra

    Hej! Jag undrar om kurser som man läst på komvux får räknas med i de 2.5 extrameriten man kan få när man söker till universitet? För att få maximal extra merit måste jag läsa matte 5 vilket jag gör på komvux. Får jag då räkna med den meriten till mina meritpoäng från gymnasiet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tyra!

    Om du i ditt examensbevis från gymnasiet inte har kurser som ger max antal meritpoäng, kan du skaffa dig fler meritpoäng efter gymnasiet - genom att läsa kurser på komvux eller genom prövningar.
    Med det högre meritvärde som du på så sätt får (som blir en komplettering) prövas du i BII, kompletteringsgruppen.
    Och du kommer samtidigt prövas i BI, direktgruppen, med det lägre meritvärde (som du hade innan du fick de nya betygen).
    Exempel: vi säger att du i ditt examensbevis har alla B-betygen och med det har du jämförelsetal/snittbetyg på 17.5. Och du har också kurser som ger dig 1,5 meritpoäng och b-betygen även i de kurserna /allt inom examensbevis från gymnasiet/. Du har med det meritvärde 17.5 + 1.5 = 19.0 (med det meritvärde prövas du i BI, direktgruppen).
    Du skaffar dig efter gymnasiet betyget i matematik 5. Om ditt högskoleprogram kräver matte 4 för särskild behörighet ger matte5 i så fall + 1.0 meritpoäng. Vi säger att du får A-betyget i matte 5. Ditt jämförelsetal/snittbetyget höjs i så fall med + cirka 0.1. Du får också + 1.0 meritp. Ditt nya meritvärde blir med det 20.1 . med det pröva du i BII.