Emilia
    Hejsan!

    Tack för mitt förra svar, mycket utförligt svar!

    Denna gång har jag bara 3 små frågor, som är följande:

    1. Meritpoäng för att gå juristprogrammet? Alltså inte andra poäng eller hp poäng (vad de nu är?) Har sett på en jurist program hemsida att det står 270 hp, vill inte veta sånt utan vill veta hur mycket meritpoäng man ska ha. Vet att man inte kan säga exakt och att det är så olika beroende på skolor men på ett ungefär. Vill alltså bara ha ett svar där man får reda på meritpoängs antal tex. 280 meritpoäng, de sammanlagda betygen och har en till fråga som är nästan samma som denna, som ingår i denna frågan. Behöver man ha A i alla ämnen? Eller hur många A ska man ca ha?

    2. Meritpoäng för att gå SAM på ett ungefär? Samma som frågan innan, vill bara veta meritpoängs antal och inget annat. :)

    3. Varför ger inte alla meritpoängs räknare samma poäng i slutet? Tips på en bra meritpoängs räknare som går att lita på? Har testat olika och dom ger olika poäng, en fick jag 235 på och en 247. De är ju lite som skiljer och vill gärna veta hur mycket meritpoäng jag har! Så om du har en bra meritpoängs räknare som går att lita på vore jag tacksam om du skrev länken.

    De var alla frågor! Hejdå

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej igen! Roligt att du tyckte att du fick ett bra svar på din fråga!

    Ang. meritkurser & meritpoäng, läs på länken http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om jag förstod dig rätt, så vill du först komma in på Samhällsprogrammet på gymnasiet; sedan söka Juristprogrammet och vill redan nu planera för vilka kurser du väljer för att få högt Jämförelsetal, med vilket du konkurrerar om en plats på högskola/Universitet.
    Det är många år innan du kan söka en högskoleutbildning (du skall först läsa å k 8 och 9 på grundskolan); reglerna kan ändras under tiden och du kan bli besviken om den noggranna planeringen inte håller p g a förändrade regler. Det är jättebra att du är ute i god tid & är seriöst inställd, tänker på din framtida karriär & vill planera inför den! Men det är inte alltid möjligt att göra en detaljerad planering så långt i förväg...
    En annan fråga, som du ställer, är ang. om man behöver betyg A i alla kurser för att komma in på Juristprogrammet. På den frågan måste jag svara att det är helt omöjligt att säga hur många A-betyg du kommer att behöva när det blir dags för dig att söka, eftersom antagningspoängen bestäms inte i förväg utan konstateras i efterhand /utbud-efterfråga: antal utbildningsplatser ... och så ser man hur många poäng hade "den sista" som kom in med lägst poäng/. Olika utbildningsorter har ofta olika "lägsta antagningspoäng" samma år. Idag finns juristprogrammet på 7 orter, se de alla på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=juristprogrammet
    Man ökar sina chanser att komma in, om man kan tänka sig att flytta & söker därför till flera orter. Inte ens om man har alla A-betyg och högst antal meritpoäng, kan man vara garanterad en plats på utbildningen (i fall antal sökande med högst antal poäng är fler än platser på utbildningen, kommer utlottning äga rum). Hur situationen kommer att se ut om fem år när du skall söka, är det helt omöjligt att förutse. Vi vet hur det såg ut under förra årets antagning /och innan dess/: lättast för en avgångselev från gymnasiet, som sökte på betyg, samt för den, som kom in på högskoleprovet var att komma in i Umeå & svårast - i Lund. Stockholm och Göteborg hade förra året exakt samma antagningspoäng /gymn.betyg utan komplettering/ 21.3 (A-betyg i alla ämnen ger 20.0, vilket betyder att för att nå poängnivån för att komma in behövde man minst 1.3 i meritpoäng).
    Ett annat sätt att konkurrera om en utbildningsplats är genom att göra HÖGSKOLEPROVET. Man måste vara behörig till utbildningen /räcker med alla E-betyg/; men får man tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet, kommer man in. Det kan därför vara fördelaktigt att träna på gamla högskoleprov och anmäla sig till att göra Högskoleprovet redan under första året på gymnasiet. Resultat av Högskoleprovet är giltigt i fem år och man kan göra om provet hur många gånger som helst. Statistik visar att oftast uppnår man "personligt rekord" tredje eller fjärde gången man gör Högskoleprovet.

    Sammanfattningsvis, är mina råd till dig:
    fortsätt att kontinuerligt efterfråga information om vägar till ditt drömyrke (sök på webben, fråga SYV, följ nyheterna) - då missar du inte de ev.kommande förändringar i utbildningsutbudet, antagningsreglerna mm;
    sträva efter så höga betyg som möjligt i alla kurser som du läser på grundskolan & sedan på gymnasiet men... /och det är ett stort MEN/ glöm inte att sova tillräckligt, äta ordentligt, motionera och även roa dig emellanåt. Tänk på att "Den friske har tusen önskningar, den sjuke har bara en..." /det är alltså extremt viktigt - det viktigaste, faktiskt, att bibehålla hälsan/.

    Hoppas att mitt svar är till hjälp för dig! Lycka till!
    Ludmila, SYV