Nora
    Hejsan! Jag går i Naturvetenskapsprogrammet vilket betyder att jag får läsa ma4 men efter gymnasiet hade jag tänkt att gå en annan väg än Naturvetenskaps. Då hade jag funderat mer på civilekonom eller ekonomprogrammet då min fråga är får jag någon merit för att läsa ma4 när jag söker de ekonomiska programmen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Nora,
    om behörighet till utbildningen är Matematik 3, som t.ex. krävs för den här utbildningen http://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/loenekonsult, får du Meritpoäng för Matematik 4 och 5 - i fall du inte redan genom engelska & moderna språk har uppnått max Meritpoäng. För Matte 4 får du i så fall 0.5 och för Matte 5 - 1.0 Meritpoäng.

    Här kan du läsa reglerna kring Meritpoäng: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.

    Vill passa på och tipsa dig om utbildningar inom Ekonomi på en Yrkeshögskola. Det är parallell antagning till högskola och Yrkeshögskola, dvs oberoende av varandra antagning och man kan få en plats på högskola/Universitet och en plats på en Yrkeshögskola samtidigt - välja sedan vilken plats man vill ha. Yrkeshögskoleutbildningar är oftast kortare och innehåller minst en fjärde del /upp till en tredje del/ praktik, YHutbildningar leder oftast till jobb direkt.
    Om du vill titta på utbudet, kan du göra det här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Ekonomi .

    Återkom om ngt. är oklart kring Meritpoängberäkningen.
    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV