Thi Oanh

    Hej! Jag har vietnamesiska gymnasiebetyg. Jag slutade med alla grundläggande behörighet och särskild behörighet och kommer att ansöka för socionom. Nu vill jag studera några kurser för att höja meritvärde. Engelska 7, psykiatri 1 och psykologi 1 ska jag ta. Kommer de att höja mitt meritpoäng. Får vi som har utländska gymnasiebetyg höja meritpoäng? Hur räknar man då? Vilka kurser kan jag ta för att höja meritpoäng? Spelar det någon roll om jag får ett A eller ett E på betyg?

    • : Tack för ditt svar. Jag hittar den https://www.fragasyv.se/fragor/hur-manga-meritpoaeng-kan-man-ha-max. På er websidan. Är det inte emot det ni svarade? Med vänliga hälsningar!
    • Anna : Jag tycker inte att det tidigare svaret som du hänvisar till i din kommentar, skulle motsäga det som jag svarade på din fråga. :) Förklara gärna hur du menar... var ligger motsättningen?
    • Anna : I det tidigare frågan som du hänvisar till frågar personen som redan har max i merit om hen skulle få mer. Och svar är NEJ, INGEN KAN FÅ MER ÄN 2.5 I MERIT, för att det är max - och detta oavsett om man har svenska eller utländska betyg. Sedan är det en annan fråga: om man med utländska gymnasiebetyg kan få mer i merit än det man får som "meritpoängsKOMPENSATION". och svar på den frågan är också Nej, det kan man inte. Därför kallas det för "kompensation". Men man kan höja sitt jämöfrelsetal - genom att t.ex läsa och få höga betyg i de kurser som finns i listan på Kurser som för "dig med utländska betyg kan höja ditt meritvärde". Meritvärde är det Jämförelsetal + Meritpoäng. Höjer man jämförelsetalet, höjer man också meritvärdet.
    • : Den här förstår jag inte: "3) om man läser en ny kurs, som ger meritpoäng /om man inte redan har max i merit/ - då blir det totalt en höjning (av meritvärde) men jämförelsetal kan sänkas; exempel - samma som i punkt 2) tidigare jämförelsetal är 15.0 och den nya kursen som ger 0.5 i merit fick man bara E betyg i. Det nya jämförelsetalet blir då 14.8 men man lägger också 0.5 i merit och resultatet blir 15.3, dvs en total höjning av meritvärde med 0.3." Kan du förklarar. Om hen inte kan få meritpoäng, varför plus 0.5? Tack för att du svarar på mina frågor.
    • Anna : Det du skriver i din kommentar gäller personer med svenska gymnasiebetyg; inte dig. Du har utländska gymnasiebetyg.
    • Anna : Sedan är det också så (och gäller alla sökande med alla typer av betyg) - att om man redan är BEHÖRIG men har sedan läst nya kurser, då räknar man in betyg i de nya kurserna endast OM DE HÖJER det totala meritvärde; inte om de skulle sänka det. På så sätt är det helt "ofarligt" att läsa nya kurser, NÄR MAN REDAN ÄR BEHÖRIG. Man kan inte sänka sitt meritvärde även om man får låga betyg.
    • Anna : FÖRKLARING: det du skriver i din kommentar är en förklaring hur det allmänt funkar ... alltså i fall, OM MAN KAN FÅ FLER MERITPOÄNG, vilket man inte kan, om man söker på sina utländska betyg (där man endast får meritpoängskompensation).
    • : Tusen tack Anna! Jag önskar er allt bäst och fortsätter att hjälpa oss.
    • Anna : Det är rätt krångligt. Och de som tolkar och tillämpar reglerna vid antagning till högskoleutbildnignar i Sverige är Antagning.se - och det är deras beslut som kommer att gälla, oavsett vad jag eller någon annan säger till dig. Om det är ngt. som känns mycket viktigt för dig och du känner att du inte fick svar på, och det gäller ansöka och bli antagen till högskola - kanske är det bäst att du söker svar från personal på Antagning.se? Det är ju ändå dem som ska fatta beslutet; räkna på dina betyg och administrera din ansökan till högskola.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du känner kanske redan till den här hemsidan - www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning - man kan lita på info som finns på den sidan.

    Vilka kurser som kan höja meritvärde för dig som söker till högskola/universitet i Sverige med utländska betyg, kan du se i >> Tabellen på Universitets- och högskolerådets hemsida.

    Engelska 7, Psykologi 1 och Psykiatri 1 finns nämnda i i >> Tabellen över Kurser som kan höja Utländska betyg på Universitets- och högskolerådets hemsida. Och för att få större höjning måste du få så högt betyg som möjligt i varje kurs.

    Ang. höja meritpoäng - du får meritpoängskompensation, enligt tabellen:

    Vi har tidigare ställt en fråga till betygsexperter och fått svar att man med utländska betyg ej kan få fler MERITPOÄNG, än de man får genom Meritpoängskompensation (tabell ovan).
    För mer info var god se på www.antagning.se/globalassets/faktablad-syv/for-dig-som-vill-soka-utl.pdf