Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    läs gärna information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng - vilka kurser inom ämnet matematik som ger meritpoäng beror på vad krävs för särskild behörighet till den högskole-universitetsutbildning som du söker till.

    Om du söker studera i en annan skolform, t.e till yrkeshögskola, eller till en högskoleutbildning hos en privat anordnare som valde att inte räkna med meritpoäng, då ger inga kurser meritpoäng. Men om du söker till svenska högskole-universitetsutbildiningar där du får räkna med meritpoäng då kan exakt samma betyg (med vilka du söker) ge dig olika meritvärden, beroende på vad som krävs för särskild behörighet. Exempel: om du, efter gymnasiet, söker till juristprogrammet där ingen matematik krävs för särskild behörighet, då kommer du få + 0.5 meritpoäng för matematik 2. Men om du söker till utbildning som kräver matematik 2 (t.ex arbetsterapeut-, fysioterapeut-, sjuksköterske- eller socionomprogrammet), då kan du inte få meritExtrapoäng för matte 2 för att den krävs ju, så man utan det betyget är obehörig.

    Och om högre mattekurserna krävs, t.ex  matte 3 (till ekonomiutbildningar och fastighetsmäklarprogrammet) eller matte 4 (t.ex läkarprogrammet) då måste du ha minst så mycket matte som "din framtida" utbildning kräver, annars är man obehörig och kommer ej antas, och i så fall om man vill ha meritpoäng för matematik, då måste man få godkända betyg i högre kurer: matte 5 och matte specialisering, för att få meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare