Hanna

    Hej! Jag vill gå ett program där franska 3 är kravet för särskild behörighet och jag tänker då läsa franska 4 också (har redan läst Franska 3) och har förstått det som att det ger 0,5 meritpoäng då. Så här står det på gymnasieguiden: "Om du har betyg i steg 4 eller nivå 4 eller med Moderna språk 4 men saknar betyg i steg 5 eller nivå 5 eller Moderna språk 5 så kan du få 0,5 meritpoäng för ett annat modernt språk (lägst nivå 2). Det är alltså ett annat sätt att få 1,5 meritpoäng utan att läsa moderna språk 5. " Innebär det då att jag kan få 0,5 meritpoäng för att läsa t.ex. spanska 1 och 2 (med godkänt betyg)? (Jag har redan 1,5 meritpoäng från matte 3 och 4)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du redan har 1,5 meritpoäng då har du som mest få ännu 1.0, detta för att max antal meritpoäng är 2.5. Med godkänt betyg i mod.språk 4 och med 1,5 meritp. för matte uppnår du max vad man kan få.
    Men annars så stämmer det att i fall mod.språk3 krävs för särskild behörighet, då kan man uppnå max meritpoäng inom mod.språk genom antingen mod.språk4 och 5 eller mod.språk4 + mod.språk 2 (ett Annat mod.språk måste det dock vara, inte samma)! :)
    Vänligen
    Julia SYV