Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Merve!
    Reglerna för just Meritpoäng finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Moderna språk (spanska) 3 och 4
    eller
    Moderna språk (arabiska) 3 och 4
    eller
    Moderna språk (somaliska) 3 och 4 ger Meritpoäng
    men ej Modersmål.

    Inom ämnet "modersmål" finns det på gymnasiet kurser Modersmål 1, 2 och specialisering.
    Ingen av de kurserna ger Meritpoäng men du måste ju också uppnå ett visst antal (mängd) poäng - minst 2500 p. under 3 år på gymnasiet - för att kunna få ut gymnasieexamen.
    200 poäng inom Individuellt val måste man ju ändå läsa som gymnasieelev - om man vill nå upp till gymnasieexamen och man kan då läsa t.ex. Modersmål 1 och 2. Då "slipper" man läsa andra kurser inom individuellt val. :) Det är ju bra att ha djupare kunskaper i flera språk men några Meritpoäng får man inte för Modersmål, bara för Moderna språk, för Engelska 7 och för "högre kurser" i matematik.

    Hoppas du nu fick svar på din fråga.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare