Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K!
    Maximalt antal meritpoäng för moderna språk är 1,5.
    Om du har godkända betyg i mod.språk upp till kursen mod.språk5, borde du få max. alltså 1,5.
    Jag undrar om du har betyget i mod.språk 3 på ett "separat papper" eller om du direkt började läsa mod.språk 4, och sedan 5?
    Oavsett, så kan ingen få fler meritp.för Mod.språk än 1,5 och med den info du ger i din fråga, så är min bedömning att du borde få max.
    vänligen
    Julia

    • :

      Hej!

      Tack för svaret. Moderna språk 3 har jag faktiskt läst, men den ligger utökat så jag antog att dennas meritpoäng inte räknas. Jag läste moderna 4 och 5 i alla fall, trots att jag inte behöver varken 3, 4 eller 5 kurserna till någon särskild behörighet eller någon behörighet överhuvudtaget. Tror du att jag fortfarande får 1,5 meritpoäng? på Antagning.se står det "Du kan maximalt få 1,5 meritpoäng i moderna språk. Antingen genom att ha godkänt betyg i moderna språk 3 och 4 eller genom moderna språk 4 och 5, om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet." Den markerade meningens syfte är oklart och kan uppfattas på flera olika sätt. Hur tolkar ni den?

    • Anna :

      Kursernas betyg och meritpoäng för de kurserna räknas in även om kursen är Utökad (gäller för de kurser som ger meritpoäng). ... det svartmarkerade i din kommentar tolkar vi så här: om du söker till någon av de få högskoleutbildningar där moderna språk 3 krävs för särskild behörighet (t.ex för att bli språklärare), då kan du inte få meritpoäng för mod.språk 3, för att den kursen krävs för behörighet, men du kan ändå få max antal meritp.för mod.språk - i så fall för mod.språk 4 och 5.