Matilda

    Hej! Jag tog gymnasieexamen år 2018 inom ekonomi. Jag har nu tänk att söka naturkunskap 2 i komvux eftersom det är en behörighet för att kunna söka till sjuksköterskaprogrammet. Så min fråga är om det kommer att sänka eller höja min merit som jag har nu när jag söker kursen. Kommer min ansökan också vara kompletterande eller kommer jag söka vanligt inom antagning.se .

    • Mikael : Jag tror du förväxlar meritpoängen med meritvärde. Det är med meritvärdet du konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar. Meritvärde är summan av jämförelsetalet (snittbetyget) + meritpoängen (om man har några). Har man inga meritpoäng , blir jämförelsetal /snittbetyget = meritvärde (alltså den siffran upp till 22.5 med vilken man konkurrerar om studieplats). Naturkunskapkurserna ger inga meritpoäng men eftersom du behöver naturkunskap 2 för särskild behörighet kommer betyget i den kursen räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverkar ditt Meritvärde (vilket har inget att göra med meritpoängen/extrapoängen).

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Matilda,

    om du utan godkänt betyg i naturkunskap 2 är obehörig, då måste du behörighestKomplettera, och då prövas du i BII, kompletteringsgruppen (eftersom du utan kompletteringen var obehörig och kunde därför inte antas eller ens delta i konkurrensen om utbildningsplats).
    Det betyget du får i nk2-kursen kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Om det kommer att sänka eller höja ditt meritvärde beror på hur högt betyg du får i kursen nk2. Om betyget blir högre än ditt snitt /betygssnitt/ innan kompletteringen, då blir det en höjning, i annat fall blir det en sänkning.
    Försök få så högt betyg du kan!