Ddaedy
    Ja såhär lyder frågan... Om jag får Minst E i moderna språk och engelska 7 får jag då 2,5 extra poäng och kan få Max 22,5??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, för att få 22,5 i meritvärde gäller det att ha A-betyg i alla kurser inklusive de kurserna som ger Meritpoäng.
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde

    För att få 20.0 i Jämförelsetal gäller det att ha alla A-betyg i samtliga gymnasiekurser.
    För att få max i Merit gäller det att få ihop 2.5 i Merit men i fall de Meritgivande kurserna är betygsatta med lägre betyg än A, sänker de Jämförelsetal något... inte mycket men ändå... och då har du kanske 19.5 i Merit men ej 20.0... och då uppnår du inte max i Merit som är 22.5.

    Som sagt - för att uppnå max i Merit, bör man få A betyg i alla gymnasiekurser: de som ger Meritpoäng också.

    Bästa hälsningar
    ANNA Syv