Simon

    Hej, fick nyligen höra att meritpoäng i en kurs beror på vilket betyg du får i kursen. Ett C ger 0,5 och ett A ger 1,0. Är det verkligen så? Har alltid trott att man får 1,0 i vilket fall

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Simon,
    antar att du läser mot Examensbevis. I så fall står reglerna kring meritpoäng för dig - på Gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng.

    Läs gärna på sidan /länk ovan/ men kort förklaring:
    Meritpoäng "plussas på" till Jämförelsetalet för att få fram MERITVÄRDE.
    Eftersom betyg i kurser som ger meritpoäng (i alla fall för sökande med Examensbevis) även räknas in i Jämförelsetal, kan "höjningen" för engelska 7 bli från ca + 0.6 till ca +1.4.

    Du får gärna återkomma med uppgift om vad du har för betygssnittet - då är det lättare att ge ett kort och exakt svar.

    Vänligen
    SYV

    • :

      Hej, tack för svar. Har 17.24 i jämförelsetal och läser eng 7, matte 4 och matte 5

    • Anna : Om du har 17.24 i Jämförelsetal, då har du "lite lägre än B-betyg" i alla kurser. Får du B betyg i Engelska - blir ditt meritvärde lite högre än 18.24.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du uppgav i din kommentar att du har jämförelsetal på 17.24.
    Om man har alla B betyg i kurser som räknas in - får man jämförelsetal på 17.5
    i så fall vid B betyg även i meritpoängsgivande kurser (om man tjänar max, som är 2,5 meritpoäng) - blir i så fall meritvärde 20.0.
    Om man får endast E betyg i alla meritpoängskurser räknar man så här:
    tidigare jämförelsetal 17.5
    nytt jämförelsetal /med meritpoängsbetygskurser/ blir 16,6
    16.6 + 2.5 = 19.1 Meritvärde blir alltså 19.1

    men om man får A betyg i alla 3 kurser som ger meritpoäng
    nytt jämförelsetal blir 17.8 och sedan plussar man på antal meritpoäng, så blir Meritvärde 20.3
    ***************
    Alltså man INKLUDERAR BETYGEN även i meritpoängsgivande kurser in i uträkning av jämförelsetalet och sedan lägger man till (plussar på) antal meritpoäng.
    Så, just Antal meritpoäng är "fast" dvs godkänt betyg i engelska ger 1.0
    men eftersom betyget räknas även i i jämförelsetal och kan med det sänka eller höja jämförelsetal och just PÅ DET SÄTTET påverka Meritvärde.
    Har man inga meritpoäng blir jämförelsetal = meritvärde.
    Det är med MERITVÄRDET som man konkurrerar om plats till högskoleutbildningar i Sverige.

    OBS!
    om man gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare och fick Slutbetyg och läser nu nya kurser för att få meritpoäng, i så fall räknas inte de nya betygen in i jämförelsetal, utan det är endast meritpoängen man lägger till. Detta skriver jag i fall någon med Slutbetyget läser det här svaret...

    Vänligen
    ANNA